استارتاپ و مفهوم کلی آن

استارتاپ
استارتاپ

امروزه بحث های زیادی در رابطه با استارتاپ و راه اندازی کسب و کار درجریان است.

به دلیل جدید بودن این مفاهیم ممکن است افراد به درک درستی از معنای آن نرسیده باشند.

پس ما در این مقاله در تلاشیم یک مفهوم خیلی جامع و کامل و مناسب از این مبحث ارائه بدیم.

تعاریف متعدد استارتاپ

با اینکه تعاریف زیادی درباره این مطلب ارائه شده  اما همین اول بگم استارتاپ صرفا یک رویداد یا همایش کارآفرینی

یه شرکت کوچیک در حال درآمد زایی یا حتی یه وب سایت و اپ موبایل نیست.

مناسب ترین تعریفی که در رابطه با استارتاپ هایی که در ایران تشکیل میشوند این است که

استارتاپ به کسب و کار هایی گفته میشود که به منظور رفع نیاز مخاطب

بر پایه فناوری های جدید راه اندازی شده اند.

به خاطر داشته باشید که استارتاپ فقط  مخصوص کسب و کار های آنلاین نیست

و استارتاپ هایی هم وجود دارند که سنتی بوده و صرفا بر پایه تکنولوژی نیستند

( مانند استارتاپ کشمون ، خرید زعفران از کشاورز ) منتهی در کشور ما اکثر استارتاپ ها

حول محور تکنولوژی های جدید راه اندازی میشوند.

از نظر مرکز کسب و کار های کوچک آمریکا یا ( USSBA ) منظور از استارتاپ کسب و کار هایی هست که

حول محور فناوری و تکنولوژی تشکیل میگیرد و از پتانسیل بالایی برای رشد در آینده برخوردارند.

اریک ریس ، نویسنده کتاب بی نظیر نوپای ناب ، هم اینطور از استارتاپ تعریف میکند : استارتاپ کسب و کاری است مبتنی بر ارائه محصول یا خدمتی جدید و تازه در شرایط فعلی که از ابهامات زیادی برخوردار است.

البته اینجا منظور از ابهامات همان ریسک هایی است که در طی کار وجود دارد.

اما شاید بهتر باشه برای توضیح این مطلب از بهترین تعریف ممکن که جناب استیو بلنک ، پروفسور دانشگاه استنفورد ، ارائه دادن استفاده کنیم :

استارتاپ یک سازمان موقت است که در جست و جو مدل کسب و کاری قابل تکرار و مقیاس پذیر می باشد.

ریسک پذیری و خلاقیت

درواقع افرادی که یه استارتاپ رو شروع میکنن ، آدمای ریسک پذیری هستن چون هر لحظه امکان شکست استارتاپ وجود داره.

از این جهت میگیم استارتاپ یه سازمان موقته.

غالبا شروع کار استارتاپ ها بر مبنای ایده ای خلاقانه و نوآورانه است.

درواقع شخص یا اشخاص خوش ذوق و متفکر ، برا ارائه ی ایده های نو سعی بر کسب درآمد از آن ایده

و ارائه خدمات و مرتفع ساختن نیاز مشتری های خود هستند.

این نوآوری و تفکر خلاقانه خود را در محصولات و خدمات نوآورانه نمایش میدهد.

پس شما با ارائه ی یک ایده ی نو سعی بر برطرف ساختن یک نیاز اساسی را دارید.

البته ممکن ایده ی شما الهام گرفته شده از یک ایده در خارج از کشور باشد که در این صورت

شما میتوانید با اعمال یه سری تغییرات و ارائه خدمات بهتر و کارآمد تر مخاطبان خودتان را جذب کنید .

استارتاپ خود را راه اندازی کنید هرچند این ایده قبلا در کشور هم عملی شده باشد.

از نمونه بارز آن میتوان به دو استارتاپ مشابه اسنپ و تپسی اشاره کرد که البته هر دو مخاطبان خود را دارند.

شتاب دهنده ها
سرمایه گذاری

نقش شتاب دهنده ها چیه این وسط؟

معمولا شتاب دهنده ها شانس به موفقیت رساندن استارتاپ ها را افزایش میدهند

چرا که استارتاپ ها برای شروع کار  نیاز به حمایت مالی و سرمایه زیادی دارند .

امروزه شرکت های زیادی تحت عنوان شتاب دهنده به راه اندازی کسب و کار های نوپا کمک زیادی میکنند.

شتاب دهنده ها کار اصلی شان حمایت مالی و سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها است

که در چند سال اخیر تعدادشان در کشور ما افزایش پیدا کرده است.

البته این سرمایه گذاران در قبال حمایت مالی ، درصدی از مالکیت آن استارتاپ را هم میگیرند.

نکته قابل تامل

دوستان شتاب دهنده یا سرمایه گذار خریداران ایده ها نیستند.

فکر نکنید صرفا با داشتن یک ایده میتوانید حمایت یک شتاب دهنده را داشته باشید.

شما باید یک طرح توجییحی برای ایده تان داشته باشید که هم نشان بدهد

شتاب دهنده قرار است دقیقا روی چه کاری سرمایه گذاری کند تا بتواند

به درستی شما را راهنمایی کند و هم اینکه بتواند او را قانع کند که از ایده شما حمایت کند.

برای نمونه میتوان از شتاب دهنده معروف ایرانی ، آواتک نام برد که ضمن برخورداری از

شرایط فوق العاده ای مثل تامین سرمایه اولیه و در اختیار داشتن مشاور و ارائه فضای کار و… میتوانید از سرویس های رایگانی

مثل سرور اختصاصی و هاست های ویژه و تبلیغات رایگان و… بهرمند شوید.

نکته تکمیلی در رابطه با استارتاپ

یکی از فاکتور های مهم برای داشتن استارتاپی موفق ، داشتن کار تیمی منسجم است.

البته رابطه ی صمیمانه کارمندان  هم میتواند کلید موفقیت رهبری استارتاپ شما باشد.

مطلب پیشنهادی : تاثیر کار تیمی بر ارزش گذاری استارتاپ یا استارت آپ

 

توضیحی دقیق تر : احساس راحتی برای بیان کردن ایده ها و افکار و احساسات خود در شرکت

اگر شما در ایجاد رابطه خوب نیستید ، میتوانید با نوشتن و برنامه ریزی برای اینکه

چه چیزی قبل از یک میتینگ کاری بگویید ، قدرت ایجاد رابطه خود را تقویت کنید!

مطالب پیشنهادی : چند راهکار ساده برای ایجاد ارتباطی صمیمانه

در ادامه به معرفی دو استارتاپ موفق ایرانی میپردازیم :

دیجی کالا

ملموس ترین مثالی که میتوان برای یک استارتاپ موفق زد همین دیجی کالاست.

برادران محمدی کار خود را با تنها دو محصول تلفن همراه و دوربین آغاز کردند و رفته ‌رفته آن را گسترش دادند.

امروزه نه‌ تنها تمامی کالاهای دیجیتال را در سبد فروش خود دارند، بلکه محصولاتی چون ساعت، کتاب و رسانه نیز به سبدشان افزوده شده است.

حدود دو سال قبل یکی از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر برای این شرکت سرمایه‌گذاری کرد که نتیجه بسیار خوبی را برای آنان به همراه داشت.

چندی پیش اکونومیست در مقاله‌ای ارزش شرکت دیجی‌کالا را بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرد.

این دو برادر از ابتدای تاسیس این شرکت تاکنون روزانه به طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ ساعت کار کرده‌اند

و معتقدند اگر هم‌اکنون کسی تصمیم به تاسیس یک شرکت یا تجارتی به شکل استارتاپ بگیرد

باید روزانه ۱۸ ساعت در روز برای چندین سال کار کند تا به نتیجه خوبی دست پیدا کند.

اسنپ ، یک ایده خیلی پر کاربرد

آقای شاهکار ، مدیر عامل اسنپ ، به همراه تیم خود از تابستان ۹۳ و با نام تاکسی‌یاب کارشان را شروع کردند.

خرداد ۹۴ بود که به اسنپ تغییر نام دادند و نسخه آزمایشی اپلیکیشن اسنپ را ارائه کردند.

آبان ماه سال گذشته هم نسخه ۲ اسنپ متولد شد.اما دلیل این تغییر نام بیشتر به سیاست‌های آنها در حوزه گسترش فعالیت‌هایشان برمی‌گشت.

واژه «تاکسی یاب»، بیشتر به حمل‌ و نقل مسافر اشاره می‌کند اما ایده آنها برای اسنپ

چیزی فراتر از جابجایی مسافر است و قصد دارند در حوزه‌های دیگری هم فعالیتشان را گسترش دهیم.

آنها مسیر سخت و دشواری را طی کردند. مهم‌ترین دغدغه اسنپ هم مثل بقیه استارت‌آپ‌ها، اعتمادسازی بین کاربران بود.

برای ایجاد این اعتماد خیلی تلاش کردند و روند رشدشان هم نشان می‌دهد در این راه موفق بوده اند.چالش بعدی آنها زیرساخت بود.

زیرساخت‌هایی که تحت کنترل و اختیار خودشان نبود مثل اینترنت همراه.

کسب‌وکار آنها مبتنی بر اینترنت است و کاربر برای استفاده باید حتماً به اینترنت وای فای یا اینترنت همراه دسترسی داشته باشد.

در ابتدای فعالیت، فقط یک اپراتور اینترنت نسل سوم ارائه می‌داد اما الان وضع خیلی بهتر شده

و اینترنت پرسرعت همراه در اکثر نقاط شهر، قابل‌دسترس است.

مطالب پیشنهادی : معرفی چند استارتاپ موفق

از کجا شروع کنم؟

ابتدا باید جامعه هدف را مشخص کنید و نیاز آن را شناسایی کنید. بعد ایده خلق کنید و جزئیات آن را یادداشت کنید.

نمونه اولیه محصول یا خدماتتان را طراحی کنید و آن را به 100 نفر ارائه دهید.

ازخورد ها را یادداشت کنید و در صورت لزوم ایده ی خود را بهبود ببخشید.

بعد از اینکه مطمئن شدید تقریبا ایده تان بی نقص است از یک سرمایه گذار کمک بگیرید تا شما را در این راه حمایت کند.

سعی کنید مخاطبان و همراهان خود را جذب کنید تا بتوانید بازخورد بیشتری دریافت کنید.

در صورت عدم استقبال از سوی کاربران ناامید نشوید و به دنبال راهکار هایی برای بهبود محصول خود باشید.

از شکست نترسید. سعی کنید رشد کنید و روند پیشرفت را با صبوری طی کنید.

به خاطر داشته باشید که استارت آپ شما هم می تواند معروف شود و جز یکی از برترین استارت آپ های کشور شود.

بعد از اینکه استارت آپ شما به موفقیت رسید ممکن است مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های دیگر قرار بگیرد.

ممکن است پیشنهاد های خوبی برای فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شد.

از اینجا به بعد انتخاب با خودتان است. اگر می خواهید خودتان ادامه دهید یا اینکه استارت آپ خود را به شخص یا شرکت دیگری واگذار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

3 فاکتور مهم در ارزش گذاری استارتاپ ها

رشد شرکت فاکتور های زیادی برای ارزش گذاری استارتاپ ها وجود داره. در هر کسب و کاری رفتن به مسیر درست و مشخصی که ما را به هدفمون برسونه کار مشکل ولی ممکن است. در همه مشاغل امروزه سرعت رشد و رسیدن به درآمد مورد توجه و اهمیت خاصی قرار […]
رشد شرکت استارتاپی

Subscribe US Now