داستان استارتاپ های موفق ایرانی

ممکن است وقتی اسم استارتاپ‌های موفق ایرانی مثل دیجی‌کالا، کافه بازار، آپارات و… را می‌شنویم به این فکر کرده باشیم که آن‌ها چگونه پدید آمده و ایده شکل‌گیری آنها چگونه به ذهن بنیان‌گذارانشان رسیده است. در این مطلب به داستان استارتاپ‌ های برتر ایرانی می‌پردازیم.

 

1- دیجی‌کالا

کمتر کسی در ایران وجود دارد که اسم دیجی‌کالا را نشنیده باشد. دیجی‌کالا پربازدید ترین سایت در خاورمیانه و بزرگترین شرکت فروش آنلاین در ایران است.

 

 

در سال 1383 دو برادر به اسم‌های سعید و حمید محمدی که علاقه زیادی به عکاسی داشتند تصمیم می‌گیرند با پس انداز یک میلیونی خود یک دوربین دیجیتال بخرند. از آنجایی که اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند برای انتخاب دوربین مورد نظر خود سراغ اینترنت رفتند.

پس از اینکه تمام سایت‌های فارسی را خواندند کمی ناامید شدند چون مطلب خوبی در این زمینه پیدا نکردند. سپس سراغ سایت‌های معتبر خارجی رفته و در نهایت توانستند دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند.

در آخر پس از کمی جستجو در خیابان جمهوری توانستند دوربین مورد نظرشان را پیدا کرده و آن را بخرند، ولی پس از چند روز متوجه مشکلی شدند، عکس‌هایی که می‌گرفتند با نمونه‌هایی که در اینترنت دیده بودند فرق داشت. پس از بررسی دوربین فهمیدند لنز دوربین دست دوم و تعمیر شده است.
تجربه‌ی خوشایند بررسی و انتخاب کالای دیجیتال و تجربه‌ی تلخ خرید نهایی باعث شد ایده دیجی‌کالا در ذهن آنها نقش ببندد.

2- کافه بازار

حسام آرمندهی که برای ادامه تحصیلاتش در رشته کارآفرینی و کسب و کار به سوئد رفته بود در زمان تعطیلات سال نوی میلادی به ایران آمد.
در زمان تجدید دیدار با دوستان و هم‌دانشگاهیان قدیمی متوجه شد رضا محمدی و تعدادی از دوستان دیگرش در دانشگاه شریف دارند روی پروژه‌ای به نام «فارسی تل» کار می‌کنند.

هدف آن‌ها فارسی سازی اندروید و تولید نرم‌افزارهای ضروری فارسی بود.

جذابیت این پروژه برای او به حدی بود که تصمیم گرفت در ایران بماند و با دوستانش روی پروژه «فارسی تل» کار کند. اما همه چیز آن‌طور که فکر می‌کرد پیش نرفت و «فارسی تل» به جایی نرسید. ولی حسام و دوستانش ناامید نشدند و به فکر ایده‌ی جدیدی افتادند که در نهایت از دل آن «کافه بازار» به وجود آمد.

 

 

3- آپارات

محمد جواد شکوری مقدم علاقه زیادی به برنامه نویسی داشت و تحصیلات خودش در رشته برق امیرکبیر را به خاطر آن رها کرد. درسال 1383 شبکه اجتماعی اورکات محبوبیت زیادی بین ایرانیان داشت و این محبوبیت شکوری را به این فکر انداخت تا شبکه اجتماعی فارسی خودش را تاسیس کند. در پی این تصمیم او شبکه اجتماعی کلوب را خلق کرد و به موفقیت رسید.

با گذشت سال‌های متمادی و پیشرفت اینترنت علاقه مردم روز به روز نسبت به محتوای ویدیویی افزایش پیدا می‌کرد. به همین منظور در سال 89 شکوری مقدم و همکارانش تصمیم گرفتند یک سرویس پخش ویدیو برای کلوب داشته باشند ولی با سرویس‌ها نوپای آن زمان به توافق نرسیدند.

اینگونه شد که تصمیم گرفتند یک سرویس جداگانه برای اشتراک گذاری ویدیو ایجاد کنند و در سال 90 آپارات متولد شد.

 

 

ایده اولین گام برای راه‌اندازی استارتاپ است ولی عامل اصلی موفقیتش نیست. برای خواندن اطلاعات بیشتر در این مورد اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

7 راه تامین سرمایه استارتاپ بدون نیاز به سرمایه گذار

امروزه کمتر بنگاه اقتصادی پیدا می‌شود که با استارتاپ هایی که در مراحل اولیه کار خود هستند همکاری کند. به همین خاطر است که موسسینی که کسب و کار تازه‌ای را شروع می‌کنند به ناچار به سراغ افراد سرمایه گذاری می‌روند که شرط مالکیت بر کسب و کار را دارند. […]
تامین سرمایه استارتاپ

Subscribe US Now