مدیریت استارتاپ ها

مقدمه

ابتدا باید بدانیم استارتاپ چیست تا بتوانیم مدیریت استارتاپ ها را به عهده بگیریم. چند سالی است که واژه استارت آپ وارد کشور ایران شده است. استارت آپ به منظور ساختن ایده های مختلف به وجود میاید. وجود محدودیت های شغلی و کمبود فضا برای رشد و توسعه جوانان مخصوصا در کشورهای جهان سومی، استارت آپ نعمت بزرگی برای اینچنین کشورها محسوب می شود.

استارت آپ یا شرکت نوپا چیست ؟

شرکت نوپا یا استارتاپ (Startup) طبق تعریف ها به یک شرکت یا یک مشارکت موقت گفته می‌شود که در جهت جستجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرار پذیر راه اندازی می‌شود. شرکت‌های نوپا معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است

استارت آپ ویکند چیست؟

استارت آپ های ویکند اصطلاحا به همایش ها و دورهمی هایی می گویند که در آن افراد مختلف از مکان های مختلف طی این همایش ها ایده ها، پروژه های خود را در زمینه های مختلف از جمله تکنولوژی با دیگران به اشتراک می گذارند و سعی می کنند در خلال این همایش افراد با استعداد و پر انگیزه ای که فکر می کنند برای پیش برد ایده هایشان مناسب هستند را پیدا کنند. ایده استارت آپ های ویکند برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط فردی کانادایی به اسم اندرو هاید طرح ریزی شد، در این ایده، همایش در آخر هفته ها اجرا می شود و همانطور که گفته شد افراد درباره ایده های خود صحبت می کنند. ا

مراحل مورد نیاز برای مدیریت یک استارت آپ کاری :

۱ – بر اساس گذشته، آینده را بررسی کنید

در درس تاریخ اگر یادمان باشد هربار از معلم خود میپرسیدیم که تاریخ به چه دردمان میخورد میگفت به درد این میخورد که از گذشته درس بگیریم. زمانی که شما می خواهید شرکت نوپایی را راه اندازی کنید باید بدانید که آیا ایده شما در گذشته انجام شده است یا خیر؟! اگر انجام شده است اما اکنون موجود نیست پی ببرید چه اشکالاتی داشته که باعث شده است امروزه به چشم نیاید. چرا شکست خورده است؟ چرا نتوانسته است پیشرفت کند؟ و سوالات دیگری که می تواند به ذهن برسد. شما باید سعی کنید که براساس این اشتباهات و مشکلات ایده خودتان را اصلاح کنید و بیندیشید که آیا ایده من هم به همین آینده دچار خواهد شد یا خیر

 

۲– در حال زندگی کنید و نیازها را ببینید

لازمه یک استارتاپ موفق با مشاهده نیازهای مردمی می توان استارتاپ کاری خود را در خدمت به آن ها بسازید و سعی در رفع مشکلات و نیازهای آنان بکنید

۳– ایده تان را روی کاغذی بنویسید و به آن شاخ و بال بدهید

با رعایت نکات اول و دوم حال می شود که سراغ پایه گذاری ایده تان بروید. اولین کاری که می کنید ایده خود را روی کاغذ بنویسید و پس از آن سعی کنید که اهداف اولیه، عملیات اجرایی، میزان بودجه و… هدفتان را تعیین نمایید

با این کار می توانید، متوجه شوید که آیا ایده شما قابل اجرا است یا خیر

۴- یک طرح اولیه از ایده تان را تهیه کنید

بعد از نوشتن و پی ریزی ایده، سعی کنید یک طرح اولیه یا ماکت از آن را طراحی کنید. این طرح اولیه باعث می شود که شما بهتر جوانب مختلف ایده خودتان را در نظر بگیرید و بتوانید آن را در لایه سطحی نقد کنید و به اشکالات آن ها پی ببرید

5- طرح اولیه را به آزمایشگاه ببرید

زمانی که از ایده خود یک طرح اولیه اماده میکنید شما باید زمینه را برای نقدها و پیشنهادات نسبت به ایده تان  آماده کنید

۶طرح اولیه خودتان را آنقدر ویرایش کنید که به یک ایده کاملا مناسب برسید

بعد از ازمایش کردن ایده احتمال زیادی دارد که نقدهای زیادی روی پروژه شما صورت بگیرد، در اینگونه مواقع باید روی طرح خود ویرایش های لازم را انجام دهید تا به یک ایده مناسب برسد

7- شریکی جهت کمک در پروژه برای خودتان پیدا کنید

پیدا کردن فردی که دارای توانمندی ها خوبی برای این کار است می تواند به شما کمک کند! فردی را پیدا کنید که مانند خودتان مشتاق به پیشرفت در پروژه باشد، فردی که واقعا کار را دوست دارد و سعی می کند به هر طریقی که شده در مدیریت استارتاپ حضور موثر داشته باشد.

۸شرکت خودتان را ثبت دفتری کنید

یکی از مشکلاتی که در ایران با آن روبرو هستیم، رعایت نکردن قانون کپی رایت و حق انتشار است یعنی ممکن است ایده شما را بدزدند. شما باید  ایده خودتان را ثبت کنید و یا حداقل دفتر کاری برای خودتان فراهم آورید

۹همزمان با این کارها به دنبال پشتوانه مالی بگردید و ایده تان را به واقعیت تبدیل کنید

یکی از واقعیت ها این است که شما برای ساختن ایده تان نیاز به پشتوانه مالی دارید. هزینه برای کارمندان، مکان، ثبت شرکت و… تمام این موارد نیازمند بودجه است. شما برای این هزینه ها به یک حامی نیاز دارید.

۱۰طرحی که ایجاد کرده اید را همگانی کنید

بعد از ایجاد طرح و محصول نهایی شما باید محصول خود را به عموم نشان بدهید و در بین عوام پخش کنید. برای این کار خوشبختانه مکان های مختلفی وجود دارد، از جمله اینترنت، شبکه های اجتماعی، کنفرانس ها و … استارت آپ ویکند ها نیز مکان مناسبی برای به اشتراک گذاشتن محصولات شما هستند.

۱۱آیا کاربران از محصول شما خوششان آمده است؟

عامل آخری که باعث می شود شما پیشرفت کنید و یا آنکه به عقب بگردید، این سوال آخر است. آیا کاربران از ایده شما خوششان آمده است یا خیر؟ جواب این سوال دو آیتم کلی است بلی/خیر:

گر جواب بلی است، پس سعی کنید تعداد کاربران را افزایش دهید. ایده شما موفق شده است و کاربران از آن خوششان آمده، تبریک می گویم! حال باید صرفا روی یک موضوع تمرکز کنید، کاربران بیشتری را به استفاده از محصولتان ترغیب کنید

اگر جواب خیر است به مراحل قبل بازگردید و ایده را دوباره ویرایش کنید. مهمترین قضیه در راه رسیدن به اهدافتان ناامید نشدن است. ایده را ویرایش کنید، ویرایش کنید و دوباره ویرایش کنید، آنقدر که در زمان رسیدن به مراحل آخر کاربران واقعا به ارزشمند بودن محصول شما پی ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

استارتاپ چیست؟

استارتاپ (startup) استارتاپ مخفف عبارت (strat up company) است که به معنای شرکت تازه تاسیس و نوپا است. استارتاپ کار‌و‌کسبی است که قبل از آن هیچ نمونه دیگری که به آن تشابه دارد در کشور و حتی دنیا وجود نداشته باشد.پس استارتاپ اولین بار توسط افراد یا شرکت‌ها راه‌اندازی می‌شود. […]
استارتاپ

Subscribe US Now