انواع مدل رشد استارتاپ

یکی از گام‌های مهم برای مدیران استارتاپ، انتخاب یک مدل رشد استارتاپ است. به طور کلی 4 روش اصلی برای رشد پایدار یک استارتاپ وجود دارد که عبارت‌اند از:

حرف‌های دهان به دهان
اثر جانبی استفاده از محصول
تبلیغات تامین اعتبار شده
تکرار خرید مشتریان فعلی

در این مطلب سه موتور رشد استارتاپ را به شما معرفی می‌کنیم که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نیست.

 

 

 

1- موتور رشد چسبنده

اگر می‌خواهید مخاطبان خودتان را در بلند مدت حفظ کنید می‌توانید از موتور رشد چسبنده استفاده کنید. در این روش تمرکز شما روی مخاطبان فعلی‌تان است و کاهش نرخ ریزش مخاطب عامل کلیدی رشد شماست. با حفظ رضایت مخاطبان خود می‌توانید در این راه موفق شوید.

لازمه‌ی رشد این موتور رشد این است که قابلیت‌های پیشنهاد دهید که مخاطبانتان حاضر شوند برای مدتی طولانی از سرویس شما استفاده کنند. با پشتیبانی خوب خودتان به آن‌ها کمک کنید تا مشکلاتشان را حل کنند، همچنین می‌توانید از تکنیک‌های ارتباط با مشتری نظیر تخفیف، بن هدیه، اعتبار خرید و باشگاه مشتریان استفاده کنید.

رشد چسبنده بیشتر درباره استفاده از محصول یا سرویس است. اگر خدمات شما به خوبی برای مخاطبانتان کار کرده و نیاز آن‌ها را رفع کند به احتمال زیاد شما را به دوستان خود پیشنهاد می‌دهند.

اگر این موتور رشد را برای استارتاپ خودتان در نظر گرفته اید پس حتما تمرکز توجه ویژه‌ای بر روی کیفیت محصول، پشتیبانی از محصول و روابط عمومی خود داشته باشید و همزمان به صدای مخاطبان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گوش کنید.

2- موتور رشد ویروسی

هر استارتاپی که نیاز داشته باشد تعداد زیادی از کاربران از آن استفاده کنند تا رونق پیدا کنند( نظیر شبکه‌های اجتماعی )می‌توانند از این موتور رشد استفاده کنند.

همانطور که از اسم این موتور رشد پیداست، مانند ویروس رشد را بر پایه افزایش انتقال فرد به فرد قرار می دهد. در اینجا همه چیز در مورد جذب کاربر است. تا میتوانید روی رشد ضریب نفوذ ویروسی خود کار کنید. بهتر است خدمات یا محصولات بسیار ارزان یا رایگان باشند تا مانعی بر سر راه افزایش ضریب ویروسی نباشد.

3- موتور رشد پولی

موتور رشد پولی سنتی ترین موتور رشد است و برای استارتاپ‌هایی مناسب است که مخاطبانشان حاضرند بیشتر از آنچه برای تبلیغات هزینه شده است به آن‌ها پول پرداخت کنند.

کانال هایی که در این مدل شما باید بر روی آنها تمرکز کنید تبلیغات بنری، تبلیغات سنتی و اساسا تمام کانال های تبلیغاتی‌ای هستند که برای شما سود آورند و نرخ بازگشت سرمایه در آنها مناسب است.

برای رشد پایدار در این موتور رشد به طور کلی یا باید هزینه‌ی جذب مشتری جدید از سود مشتری قدیمی باشد،یا درآمد حاصل از هر مشتری را افزایش داده و یا هزینه های جذب مشتری جدید را کاهش بدهیم.

 

 

 

 

بعضی از کسب و کارها ذاتا باید مدل رشد خاصی داشته باشند. کسب و کارهای جا افتاده هم می‌توانند به طور همزمان از چند مدل رشد استفاده کنند اما استارتاپ های موفق معمولا رو یکی از موتورهای رشد تمرکز می‌کنند.

برای موفقیت خلق یک ارزش پیشنهادی عالی کافی نیست باید مدل رشد متناسب با ان را طراحی کرده و برای تحقق ان برنامه ریزی کرد.

در ارتباط با این مطلب مقاله‌های دیگری هم در سایت هستند که خواندنشان خالی از لطف نیست. برای دیدن آن‌ها اینجا و اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

رشد استارتاپ ها در ایران و حقایق آماری آن

رشد استارتاپ ها در ایران در حال حاضر به قدری گرم شده است که هرکسی ایده ای در سر دارد، به فکر راه اندازی یک استارت آپ می‌افتد. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا با وجود این حجم از ایده‌ها و رشد استارتاپ ها در ایران […]
رشد استارتاپ ها در ایران

Subscribe US Now