رشد استارتاپ

استارتاپ چیست؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و فراگیر شدن فناوری ، استارتاپ ها جایگاه مهمی در حوزه  کسب و کار های کوچک و بزرگ پیدا کرده اند.

به طور خلاصه می‌توان استارتاپ ها را به نوعی کارآفرینی مدرن و فعالیتی بر پایه فناوری قرار داد و اما هر کسب و کاری که در حوضه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد را نمی توان استارتاپ نام برد.

 

هر استارتاپی موفق می‌شود؟

باید به این نکته توجه داشت در ابتدای هر کسب و کار هرفعالیتی که انجام می شود درست ، اصولی و طبق برنامه باشد شانس موفقیت بیشتر می شود.

چنانچه ایده ای جدید و خاصی ندارید و فقط می خواهید استارتاپی را راه اندازی کنید که مشابه آن وجود دارد کلید این کار این است که درست و اصولی کپی برداری کنید واین را هم بدایند که استارتاپی موفق تر است که بهتر کپی شده باشد. مثلا می توان به دیجی کالا که یکی از موفق ترین استارتاپ ها در زمینه فروشگاه اینترنتی است اشاره کنیم که با نداشن ایده جدید  توانست جایگاهی خوب پیدا کند.

 

چگونه استارتاپی موفق داشته باشیم؟

یک از مهم ترین نکته ها و دغدغه هایی که کارآفرینان با آن مواجه می شوند این است که :

حالا که من شروع کردم از این به بعد باید چه کاری انجام بدهم؟!

این نکته همیشه با کسانی که ایده ای برای شروع دارند یا ایکنه شرکتی نوپا را تاسیس کرده اند هست که چگونه می توانم کسب و کار خود را به مراحل بعد برسانم؟!

برای به جواب رسیدن این سوالات باید استارتاپ ما واد یک فرایند چهار مرحله ای شود.

رشد استارتاپ

 

در این مراحل وظایف متمایزی وجود دارد که باید باید طی شوند:

  • اعتبار سنجی مشتری
  • اعتبار سنجی عملیاتی
  • اعتبار سنجی مالی
  • خود مراقبتی

هر استارتاپ باید این مراحل را پله به پله طی کند. تلاش برا پریدن از روی هر مرحله و انا دیده گرفتن هر مرحله باعث مشکلات مالی و مختل شدن عملکرد در استارتاپ می شود.

 

مراحل رشد استارتاپ

1-اعتبار سنجی مشتری:ایده ای ناب را به دست آورید

هدف اصلی ما در این مرحله این سات که ایده ما توسط مشتریان بالقوه، سرمایه‌گذاران، کارکنان و دیگران تائید شود.می توانید با اعتبار سنجی مشتریان متوجه شوید که اگر لازم است ایده خود را تغییر دهید.

2-اعتبار سنجی عملیاتی: تولید محصول پایدار

حال که ما توانستیم مشتریان را به سوی خود بِکشیم باید محصولی تولید کنیم که به شکل قابل اعتمادی ارائه شود.البته نه برای یکبار ، شما به مشتریان جدیدی نیاز خواهید داشت پس یاید این فراید را به صورت مداوم ادامه دهید تا با این کار خاسته های مشتریان را به خوبی پاسخ دهید تا و اعتماد آنها را جلب کنید.

رشد استارتاپ
رشد استارتاپ

3-اعتبار سنجی مالی:رشد قوی داشته باشید

این مرحله هنگامی شروع می شود که گذاره های ارزشی تثبیت شده باشند و مراحل قبل به طور کامل انجام شده باشند.

هدف از این مرحله این است که شرکت را از لحاظ مالی ثابت نگه داریم و خیالمان از اینکه قیمت ها تغییر کنند و شرایط رقابطی گوناگونی پیش آید راحت باشد .

برای به انجام رساندن این مرحله از استارتاپ باید فرایند ها و نقشه هایی بچینید که در مقابل رشد و تغییرات قابل توجه و ناخواسته انعطاف پذیر باشد. این فراید و نقشه نباید به اشخاص خاصی وابسته باشد و باید به صورت سیستماتیک عمل کند.

4-خود مراقبتی

همانطور که یک انسان در طول زمان رشد می کند و نیاز به رسیدگی به خود دارد از قبل اصلاح مو و گرفتن ناخن های بلند و… ، یک شرکت و سازمان نیاز به تغییر و تحول برای به روز بودن خود دارد.

سازمانی که شرکت که نمی تواند محصولات به روزی را به مشتریان خود ارائه  دهید و آنها را به سوی خود جذب کند نمی تواند هیچ کسب و کاری را رشد دهد.برای همین یک شرکت برای رسیدن به پایداری ، نیاز به یک روند موفقیت آمیز برای ایجاد نوآوری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

داستان استارتاپ های موفق ایرانی

ممکن است وقتی اسم استارتاپ‌های موفق ایرانی مثل دیجی‌کالا، کافه بازار، آپارات و… را می‌شنویم به این فکر کرده باشیم که آن‌ها چگونه پدید آمده و ایده شکل‌گیری آنها چگونه به ذهن بنیان‌گذارانشان رسیده است. در این مطلب به داستان استارتاپ‌ های برتر ایرانی می‌پردازیم.   1- دیجی‌کالا کمتر کسی […]

Subscribe US Now