در این مطلب درباره دلیل وجود و خدماتی که ارائه مشاور و مشاوره استارتاپ صحبت میکنیم.افراد زیادی وارد دنیای جدید استارتاپ شدند و اکثرا با چالشهای مختلف روبرو میشوند. چگونگی راهاندازی استارتاپ، روشهای کسب درآمد از اینترنت، مسائل حقوقی استارتاپها، جذب سرمایهگذار، تیمسازی، ارتباط با سرمایهگذار و برخی مسائل دیگر از جمله مهمترین چالشهای این دنیای جدید است.
مشاور کیست؟
یک مشاور، استارتاپ را راهنمایی کرده و با کمکهای فکری و عملی در جنبه های خاص یا بصورت کلی به هدف نزدیک کند.این شخص ممکن است در هیئتمدیره باشد یا به صورت حقالعمل کار کند یا مخلوطی از هردو.همینطور ممکن است مشاور فقط در حد یک یا چند پرسش و پاسخ ساده به راهنمایی استارتاپها بیاید.
استارتاپ میتواند از یک مشاور استارتاپ به عنوان منتور استفاده کرده و حتی از آن به عنوان یکی از همتیمیهای خود دعوت کند. دسترسی به انواع مختلفی از مشاوران و راحتی در دریافت مشاوره، استفاده و کاربرد انهارا چند برابر کرده.
حوزه های تخصصی
عموماً مشاوره استارتاپی در حوزههای تخصصی مختلف صورت میگیرد که دلیل آن ابهامات و مشکلات بنیانگذاران است.چند مورد از انها:
- مشاوره حقوقی استارتاپها: مجوزهای لازم برای شروع و ادامه فعالیت از نهادهای مربوطه دریافت کند و کارهایی مانند ثبت اختراع داخلی و بینالمللی،ثبت طرح صنعتی،مالکیت فکری، قراردادها و ….
- مشاوره فنی استارتاپها: مشاوره در جنبه های تکنولوژی مورد استفاده استارتاپها، زبانها و الگوریتمهای مناسب برنامهنویسی و …
- مشاوره مالی استارتاپها: مربوط به تامین مالی و حسابداری میشود.مشاوره در حوزه تامین مالی از سرمایه گذارهای استارتاپ ،حسابرسی مالیاتی ، بیمه و قانون کار و …
- مشاوره امنیت استارتاپها: مشاوره به استارتاپها در حوزه امنیت اطلاعات کاربران وحریم شخصی انها، غیرقابل نفوذ بودن، جلوگیری از فیشینگها و …
- مشاوره مارکتینگ دیجیتال استارتاپ ها: مشاوره مارکتینگ مبتنی بر محصول یا خدمات، دیجیتال و بصرفه متناسب با هدف.
- مشاوره منابع انسانی استارتاپها: مشاوره به استارتاپ در مراحل تیم سازی درست و جذب و اخراج درست(به موقع).
- مشاوره مدیریت فرهنگ سازمانی در استارتاپها: مشاوره در جهت ساخت زیربنای فرهنگی درست در سازمان و آموزش راهبری به تیم متناسب با هدف.
- مشاوره روابط عمومی در استارتاپها: مشاوره به استارتاپها برای برندینگ درست و نیز روابط عمومی مبتنی بر ایجاد تصویر برند مثبت در افکار عمومی
- و خیلی موارد دیگر…
انتخاب مشاور
یکی از شاخصهای مهم در انتخاب افراد، تجربه کاری و عملی و بطور کلی رزومه فرد است که برای مشاورها این فاکتورها بسیار مهم هستند. اما همه موضوع نیست.ولی ممکن است یک مشاوراستارتاپ خوب و بسیار متخصص وجود داشته باشد که خودش در استارتاپی تجربه عملی نداشته و راهنماییهایش را تست نکرده باشد. مثلا در فوتبال حتما دیدید که یک مربی که پایش به توپ نخورده ولی تیمش را میتواند به مراحل و مدارج بالایی برساند. پس فاکتور تجربه در مشاورها ممکن است کافی باشد ولی لازم نه.
مشاوره برای استارتاپ را از کجا شروع کنیم؟
تصمیم خود را بگیرید و برای شروع از طریق صفحه تعیین وقت مشاوره، مصطفی پورعلی را وارد دنیای استارتاپی خود کنید.