گارگاه ارزش گذاری استارتاپ

کارگاه ارزش گذاری استارتاپ چیست؟

ناتوانی روش های قدیمی و رایج ارزش گذاری در محاسبه ارزش پنهان در شرکت های نوپای نکنولوژی محور باعث شده است تا موضوع ارزش گذار استارتاپ ها به دغدغه ای بزرگ در روند کارآفرینی و تامین مالی نو آوری تبدیل شود.

ارزش گذاری استارتاپ به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در مذاکرات بین سرمایه گذاران و موسسین استارتاپ ها به شمار می آید.

گارگاه ارزش گذاری استارتاپ

 

چالش ها و شرایط ارزش سرمایه گذاری

از بخش های مهم در استارتاپ که اهمیت بالایی در موفیقت آن دارد، جذب میزان سرمایه مناسب در وقت مناسب و با شرایط مناسب است.

که در همین راستا ما به دو چالش بر می خوریم:

  • چالش جذب سرمایه:

هنگام جذب سرمایه ، یکی از سوالاتی که برای ما پیش می‌آید این است که ارزش استارتاپ ما چقدر است؟ چنانچه به قواعد ارزش گذاری استارتاپ آشنایی  و تسلط نداشته باشیم ، احتمالا قرارداد سرمایه غیر منصفانه به ما تحمیل خواهد شد ، که باعث می‌شود انگیزه موسسین از بین برود و یا اینکه در دوره های بعدی جذب سرمایه با شکست و بین بست مواجه شویم.

  • چالش سرمایه گذاری:

بی شک همانطور که برای کسی که می خواهد روی استارتاپ خود سرمایه جذب کند سوال است که ارزش دقیق این استارتاپ چقدر است نیز برای  سرمایه گذار و کار آفرین هم سوال است.

 

من قصد ارزش گذاری روی استارتاپ خودم را دارم چه کاری باید انجام بدم؟

هنگاهی که قصد ارزشگذاری روی استارتاپ خود را داریم باید اسنادی (Documents) را ارائه دهیم، که این اسناد بسته به اینکه کسب و کار ما در چه زمینه ای فعال هست تفاوت های کوچکی دارد. ما در این بخش مواردی را به صورت کامل می نویسیم تا همگی شما استفاده لازم را ببرید.

اسناد از سه بخش کلی تشکیل می شود:

بخش یک :

  • تحقیقات بازار

چه مسائل و مواردی را بررسی کردید که به این نتیجه رسید این کسب و کار را شروع کنید.

  • تحلیل نیاز بازار به صورت اعداد و ارقام – اندازه بازار (Market Size)

گرفتن آمار از سایت آمار و بانک مرکزی و کمی تحقیقات در خود بازار

  • نمونه های جهانی این کسب و کار
  • نمونه های داخلی (رقبا)
  • مزیت رقابتی کسب و کار ما نسبت به دیگران (تحلیل رقبا)

 

بخش  دو:

  • میزان اقدامات فنی

داشتن وب سایت و اپلیکیشن و الگوریتم پشت آن سیستم ها

  • رنک گوگل، تعداد بازدید سایت، تعداد دانلود اپلیکیشن
  • میزان درآمد، هزینه،  فروش و نرخ تبدیل  – برنامه 3 الی 6 سال آینده

درصد رشد ماهانه، سبد مشتریان متشکل از کسانی که 1- فقط ثبت نام کرده اند 2- کسانی که یک بار خرید انجام داده اند 3- کسانی که بیش از دوبار و بیش از آن خرید انجام داده اند

  • مجوزهای مربوطه و اخذ آن ها
  • تعداد نیرو ها و رزومه آنان
  • موارد ثبتی (شرکت، برند، اپ و …) و مسائل حقوقی و مالیاتی
  • مشاورین و رزومه آنان
  • ساختار سهام داری شرکا

 

بخش سه :

  • چشم انداز درآمدی و استراتژی های سال های آینده

توسعه در عمق، توسعه در سطح. بررسی دیوار ورود به این بیزنس.

  • جامعه هدف و جامعه آماری (تحلیل رفتار مصرف کننده)
  • میزان سهم از بازار در آینده
  • تحلیل عمر کسب و کار
  • استراتژی خروج

۴ دلیل عمده برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها وجود دارد:

  • یافتن ارزش معامله در هنگام خرید یا فروش شرکت
  • جذب سرمایه
  • ادغام و تملیک شرکت‌ها
  • همکاری مشترک

در این کارگاه و مشاوره روی چه چیز هایی  کار می شود ؟

گارگاه ارزش گذاری استارتاپ

در کارگاه و مشاوره ارزش گذاری بر مهارت هایی از جمله ارزش گذاری و روش های مختلف آن متمرکز و تقویت می شود تا زیرساخت موفیقت در فضای پویا و در آن واحد سرشار از ابهام کار آفرینی به دقت برسی می شود.

کار آفرین هایی که در ذهن خود رویای ایجاد یک شرکت بزرگ را دارند در طی مسیر پر از پستی بلندی موفیقت ، به مشارکت با سرمایه گذاران متعددی نیازمند است.

کار آفرین در جایگاه فروشنده قسمتی از استارتاپ خود و سرمایه گذار به عنوان خریدار آن قسمت باید در هر مرحله از تزریق سرمایه تعاملی صحیح و منطبق با متود های علمی و روش کرا شناسانه داشته باشند ، زیرا توافقی برد ، برد بین دو طرف ایجاد شود.

ارزش گذاری(valuation) به عنوان یک فرایند پیچیده و مباحثه زا اصلی ترین موضوعی است که بین بنیان گذار و سرمایه گذار استارتاپ ها نقش ایفا می کند.

پس اگر طرفین معامله استارتاپ از مفهوم ارزش گذاری و تسلط به فلسفه و متود های مختلف ارزش گذاری درک درستی داشته باشند برای افزایش موفقیت  طرفین بسیار موثر خواهد بود.

پس مخاطبین این مشاوره و کارگاه را موسسین استارتاپ ها ، سرمایه گذاران و سایر فعالان در روند کارآفرینی و استارتاپ تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

روش های ارزش گذاری استارتاپ

وقتی حرفی از استارت آپ به میون میاد یه سری مباحث حول و حوش کلمه استارتاپ نمود پیدا میکنه ؛ که شاید اولین موردش مفهوم و معنی استارتاپ هست ! از سایر بحثایی که تو این زمینه میشه و خیلیا تو فضای اکوسیستم استارتاپی دنبالش هستن میشه به عباراتی از […]
startup

Subscribe US Now