ارزشگذاری استارتاپ ها

karamoozi

مفهوم استارتاپ

به کسب و کاری گفنه می شود که تا کنون هیچ نمونه ای ازآن وجود نداشته و افراد و یا گروه ها  با ایده خود آ ن را راه انداری کرده باشند.

مفهوم ارزشگذاری

ارزشگذاری یعنی تعیین ارزش فعلی یک دارایی یا یک شرکت یا یک کسب و کاریا به عبارت ساده تر پاسخ به این سوال که <<این دارایی یا شرکت چقدر می ارزد؟>>.

دلایل ارزشگذاری کسب و کار ها

هر شرکتی در طول دوران فعالیت خود چندین بار ارزشگذاری می شود.کسب و کار های نوپا نیز برای جذب سرمایه وهمچنین شرکتها در هنگام ادغام یا تملیک نیازمند ارزشگذاری هستند.

ارزشگذاری استارتاپ ها

مدیریت استارتاپ

ارزش گذاری استارتاپ ها یا کسب و کارهای نوپا کار بسیار سخت ودشوار و همچنین بسیار نقش تایین کننده ای در موفقیت  آن استارتاپ دارد.

 دلایل دشواری ارزشگذاری استارتاپ ها :

  • استارتاپ ها در مراحل اولیه کار خود قدمت غیر قابل اتکایی از عملکرد خود دارند
  • استارتاپ ها نسبت به کسب و کارهای سنتی دارایی فیزیکی کمتری دارند
  • استارتاپ ها به خصوص در مراحل اولیه آغازفعالیت خود مدل کسب وکار محکمی ندارند
  • ممکن است استارتاپ به درامدزایی پایدار نرسیده باشد.

 روشهای ارزشگذاری استارتاپ ها :

  • دیوبرکس((Dave berkus method

این روش همانطور که از نامش پیداست توسط دیو برکس یکی از موفق ترین سرمایه گذاران فرشته درسال1990 ابداع شده است. در این روش از اطلاعات  پیش بینی مالی استارتاپ ها برای ارزیابی استفاده نمی شود بلکه با ارزیابی شاخص های کلیدی استارتاپ ها به صورت تجربی ارزش آن را تخمین می زنند.این شاخص ها شامل موارد زیر است:

  • ایده
  • نمونه اولیه محصول
  • تیم مدیریت
  • شراکت های راهبردی
  • فروش

 

ارزش هریک از شاخص ها حداقل 0 و حداکثر 0.5 ملیون دلار است و به هریک از شاخص ها رقمی بین این دواختصاص داده می شود.به طور مثال اگر استارتاپ در همه این شاخص ها برتری داشته باشد ارزش آن برابر 2.5 ملیون دلار خواهد بود.

لازم به ذکر است که این روش تنها برای استارتاپ هایی مورد استفاده قرار می گیرد که فرض شود در پنج سال آتی به درامد حداقل 20 ملیون دلار خواهند رسید.

کاربرد

کاربرد اصلی این روش برای ارزشگذاری استارتاپ هایی استکه در مراحل اولیه فعالیت خود هستند و هنوز به درآمد زایی نرسیده اند.

مزایا

یکی از مزایای ارزش‌گذاری استارتاپ با روش دیو برکس، در نظر گرفتن عوامل مختلف مربوط به کسب و کار استارتاپ نظیر ایده، نمونه اولیه محصول و سایر موارد ذکر شده است.

معایب

روش ارزش‌گذاری دیو برکس کاملاً بر مبنای تجربه و شهود بوده، به همین سبب این روش نسبت به سایر روش‌ها دقت پایینی دارد. استفاده از این روش در ایران نیازمند تعدیلات ارزی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

روش ارزش گذاری هزینه بازتاسیس:

ارزش گذاری چیست؟ ارزشگذاری، فرایندی است که برآورد ارزش واقعی فعلی یک دارایی(ارزشی که تو اون لحظه داراییمون داره) در انواع روش های مالی تخمین بزنه. اگر به واژه یاب نگاه کنید ، ما می بینیم که ارزشگذاری به معنای: تعیین ارزش چیزی ،تعیین بهای چیزی یا تعیین میزان بها […]

Subscribe US Now