مقدمه
برای درک صحیح تر ارزش گذاری استارتاپ ها ابتدا بیایید ببینیم معنی ارزش گذاری به چه معناست.
ارزش گذاری یکی از مهم ترین ارکان علم مالی است، به همین دلیل روشهای زیادی برای ارزش گذاری داراییها و شرکتها در طول زمان به وجود آمده است.
حالا که معنی کلمه ارزش گذاری متوجه شدیم, ارزش گذاری استارتاپ ها یعنی فرایندی ک مشخصات و شرایط معامله بین سرمایه گذار و بنیان گذاران استارتاپ را تعیین میکند. روش های ارزش گذاری تنوع زیادی دارند;اما به 5 مورد آن میپردازیم اما دراینجا باید به یک نکته مهم توجه نمود و آنکه مهم ترین عامل تعیین ارزش یک استارتاپ,پتانسیل رشد آن در آینده است.
روش های ارزش گذاری استارتاپ ها:
1-روش برکاس
2-روش مجموع عوامل ریسک
3-روش کارت امتیازی
4-روش معاملات مشابه
5-روش ارزش انحلال
1_ روش برکاس ( Berkus): یک قاعده ساده و راحت را برای برآورد ارزش استارتاپ در نظر گرفته میشود. این روش توسط «دیو برکاس»، نویسنده مشهور و سرمایهگذار فرشتهخو در حوزه تجارت، طراحی شده است. نقطه شروع این روش اینجا است: آیا شما معتقدید که استارتاپتان میتواند در سال پنجم، درآمدی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار در سال داشته باشد؟ اگر پاسخ بله باشد، میتوانید استارتاپتان را در برابر ۵ عامل کلیدی ارزیابی کنید:
1-داشتن ایده مناسب2-دراختیارداشتن پروتوتایپ یا نمونه اولیه3-وجود تیم مدیریتی با ویژگیهای مناسب4-روابط استراتژیک درخور و مناسب5-فروش محصول یا داشتن کاربران و مشتریان وفادار
نکته ای ک در این مورد باید در نظر قرار داد این است اولا اینکه روش بیشتر برای استارتاپهایی مناسب است که بر پایه تکنولوژی شکل گرفتهاند،دوما این روش در مرحله قبل از درآمدزایی به ارزشگذاری استارتاپ میپردازد
2_روش مجموع عوامل ریسک: روش مجموع عوامل ریسک یا RFS نسخه کوچکتر از روش «برکاس» است. شما در ابتدا مقداری اولیه برای استارتاپتان تعیین میکنید و سپس آن را با توجه به ریسکهای مشخص شده، تعدیل میکنید. در این روش مجموعهای بسیار گسترده از عوامل را در تعیین ارزش پول در قسمت پیشدرآمد استارتاپ مورد توجه قرار میدهد. این موضوع ممکن است بهعنوان روش ارزیابی مستقل برای سرمایهگذاران مفید باشد این روش علاوه بر اینکه میزان ریسک مدیریت را مورد توجه قرار میدهد، باعث میشود کاربر به ارزیابی انواع دیگر ریسکها نیز بپردازد مانند; ریسک فناوری, ریسک رقابتی و…
3_ روش کارت امتیازی: روش ارزیابی کارت امتیازی، رویکردی دقیقتر به مسئله ارزشگذاری استارتاپ دارد. این معیارها بر اساس تأثیرشان بر موفقیت کلی پروژه وزندهی میشوند.نکته ای در اینجا وجود دارد این است که روش ارزیابی کارت امتیازی برای مرحله پیشدرآمد است.
4_روش معاملات مشابه:بسته به استارتاپی که درحال ساخت آن هستید, باید یک هدف را انتخاب کنید که مقداری مناسب برای ارزش استارتاپ را نشان دهد. این شاخص میتواند در هر صنعتی متمایز باشد، عواملی همچون: درآمد ماهانه، تعداد منابع انسانی (موقت)و…
روش معاملات مشابه در مراحل شروع و پس از درآمدزایی استارتاپ بهکار میآید
5_ روش ارزش انحلال:در این روش در نظر میگیریم ک شرکت رو به ورشکستگی میباشد ,بایستی داراییهای شرکت فروخته، سهم بستانکاران شرکت پرداخت و باقیمانده مبلغ نیز بین سهامداران تقسیم شود. ازآنجاکه این روش تنها در زمان انحلال شرکت مطرح میشود، کاربرد چندانی ندارد. فرض اصلی این است که اگر چیزی ارزشمند باشد، زمانی که شما وارد مرحله انحلال میشوید، فروخته میشود. میتوان به عواملی همچون اختراعات، حق تکثیر و هرگونه مالکیت معنوی دیگر اشاره کرد. عملاً ارزش انحلال، شامل مجموع ارزش تمام داراییهای ملموس شرکت است.
این 5 مورد فقط تعدادی ازروش های ارزش گذاری استارتاپ هاست.