روش ارزشگذاری کارت امتیازدهی (Scorecard)
ارزشگداری کارت امتیازدهی، که توسط بیل پِین طراحی شده و روشی مبتنی بر مقایسه است که برای پی
بردن به ارزش استارتاپهای فعال و نوپا که هنوز به درآمدزایی نرسیدهاند به کار می رود . در این روش
مقایسه ای بر اساس هفت عامل اصلی که هر کدام وزن مشخصی دارند(بر اساس میزان اهمیت) استارتاپ
ها بررسی و ارزش گذاری می شوند. به این صورت که زوایای استارتاپ مورد نظر بر اساس هر عامل
سنجیده و امتیازی به آن عامل اختصاص داده میشود. در این روش با در نظر گرفتن میانگین ارزش
استارتاپهای مشابه (از منظر صنعت، مرحله توسعهیافتگی، منطقه جغرافیایی و … ) و امتیاز استارتاپ،
ارزشگذاری انجام میشود.
کاربرد
با توجه به این که این روش کاملاً کیفی و مقایسهای است، بیشترین کاربرد این روش برای پی بردن به
ارزش استارتاپهای مرحله بذر یا مراحل ابتدایی توسط شتابدهندهها یا سرمایهگذاران فرشته(کسانی که
روی استارتاپ های نوپا سرمایه گذاری میکنند و به انها مشاوره میدهند) است چون استارتاپهای فعال در
مراحل اولیه هنوز به درآمدزایی نرسیده واطلاعات دقیقی نیز از آنها موجود نمیباشد تا بتوان آنها را
به کمک روشهای دیگر ارزشگذاری کرد..نتیجه این روش ارزش گذاری ارزش پیش از جذب سرمایه
استارتاپ را مشخص میکند.
مزایا
یکی از مزایای ارزشگذاری استارتاپ به کمک این روش ، در نظر گرفتن اهمیت هر یک از عوامل و
فاکتورهای مختلف در استارتاپ برای یافتن ارزش حدودی آن است. مزیت دیگر این روش سرعت و
سادگی آن برای تخمین زدن ارزش استارتاپ است.
معایب
نحوه امتیازدهی در این روش کاملاً کیفی است و ممکن است افراد مختلف، امتیازهای متفاوتی به یک
استارتاپ بدهند. بنابراین در این صورت روش ارزشگذاری کارت امتیازدهی روشی دقیق برای
ارزشگذاری استارتاپ نخواهد بود.
هفت عامل اصلی ارزشگذارری با این روش :
1) توانایی تیم مدیریت: از 0 تا 30%
میزان تجربه
تمایل افراد به کناره گیری در صورت اضافه شدن مدیر باتجربه تر
انعطاف مدیر تیم
میزان تکمیل تیم مدیریت
2) اندازه فرصت استارتاپ: از 0 تا 25%
اندازه بازار سالیانه
پتانسیل کسب درامد استارتاپ تا 5سال اینده
3) محصول/فناوری: از 0 تا 15%
میزان توسعه محصول/فناوری
جذب مشتری
امکان کپی کردن محصول/فناوری
4) میزان رقابتی بودن محیط : از 0 تا 15%
قدرت رقبا در بازار
کیفیت محصول رقبا
5) روش های فروش و بازاریابی: از 0 تا 10%
6) نیاز به جذب سرمایه بیشتر: از 0 تا 5%
نیاز به سرمایه در دوره های بعد
7) عوامل دیگری مثل بازخورد مشتریان: از 0 تا 5%